2007-12-11

Elitism light

Ibland brukar jag gå in på sajten Nittonde Stolen (och lika ofta brukar jag svära över det faktum att jag inte kom på namnet först). Som namnet kanske antyder, så är det en sida som handlar om litteratur och ibland kan den vara riktigt intressant. Följande inlägg fick mig dock att höja på ögonbrynen. Texten är skriven av Inanna, ”en av nätets vassaste pennor” (för att det låter bättre än ”ett av nätets mest ergonomiska tangentbord”) och handlar om varför Joyce Carol Oates inte ska få nobelpriset. Anledningen är att Oates då skulle bli ”folklig”, vilket skulle göra att skribenten skulle tappa sitt försprång gentemot ”pöbeln”. Jag har två invändningar mot detta.

För det första; att kokettera med att man läser Oates känns ungefär lika fräscht som att kokettera med att man äter sushi. Det kanske var hippt 1991, men knappast 2007. Oates torde, tilsammans med Philip Roth och nyligen bortgångne Norman Mailer, vara en av de mest välkända och –lästa amerikanska författarna. Hon har haft en bok med i Oprah Winfreys bokklubb - vilket automatiskt renderar en miljonpublik – och hennes böcker recenseras regelmässigt i såväl press som i SVT:s morgonprogram (som inte är Babel direkt). Så när skribenten tror att hon är bättre än ”Medelsvensson” så är hon inte elitist, utan en medelsvensson som tror att hon är en elitist.

För det andra; själva idén med att skriva folk på näsan med sin ”goda smak” känns väldigt 1993. (En tanke slår mig just. Kan det vara en gammal text som legat i byrån/på hårddisken i 10-15 år och som nu plockats fram?) På det glada 1990-talet var det nämligen oerhört tufft att vara först med obskyr musik/litteratur/film. För er som minns ZTV-programmet ”Tryck till” minns kanske en brådmogen Fredrik Strage som nonchalant konstaterade att ”den här låten hörde jag på en klubb i Bryssel redan för ett år sedan”. 1990-talet gick inte ut på att guida andra till bra kultur, utan att spotta på dem som inte redan hittat den. Som tur är har ju Strage lämnat 1990-talet bakom sig och blivit just en guide till bra och annorlunda kulturyttringar. Därför är det beklämmande när andra, 2007, försöker återuppliva den andan. Litteratur ska ju, som klyschan säger, bygga broar mellan människor. När Pamuk fick förra årets litteraturpris blev jag glad, inte för att jag hade upptäckt honom tio år innan han fick pris, utan för att fler människor nu fick ta del av hans författarskap. Något annat vore en sann litteraturvän helt främmande.

Någonstans kan jag dock förstå känslan av att vara ensam om ”sin” författare. Därför vill jag avsluta med ett tips. Cormac McCarthy är en författare som inte varit med hos Oprah Winfrey, inte blivit översatt och som är en kritikergunstling i USA. Läs honom! Fast skynda er! Den 15 februari har filmen som bygger på hans roman ”No country for old men” Sverigepremiär och då kanske han också blir folklig…

5 kommentarer:

Anna sa...

He he, kul text och jag håller egentligen med dig. Samtidgt tycker jag inte att det är så mycket att uppröras över (Om du nu känner dig så värst upprörd?!) en tjej som så krasst skriver att:
"Jag vill inte känna mig som en del av massan. Finns det en person i Sverige jag föraktar så är det medel-Svensson. Samtidigt är det ju så att jag – liksom alla andra elitist-wannabes – behöver medel-Svensson som motpol för att ha något att definiera mig själv mot."

Jag vet inte, men jag tycker att det är en lite småkul självransakning med en hel del dos distans. Även om elitism inte är något jag generellt förespråkar, tycker jag att Inanna sätter ord på den där lilla mörka känslan som jag tror alla fans känner någon gång: känslan av att vilja äga sitt band/författare/whatever, iallafall lite mer än alla andra.

Anonym sa...

fast Pamuk... jag vet inte, vi köpte "Snö" (heter den väl) på bokrean och ingen av oss har tagit sig igenom den. Maken till malande och dravlande får man leta efter.

Anonym sa...

Cormac McCarthy HAR varit med i Oprahs bokklubb! The Road är hennes näst senaste bokklubbsval. Titta här: http://www2.oprah.com/obc_classic/featbook/road/obc_featbook_road_main.jhtml

För övrigt håller jag med om mycket av det du skriver i inlägget. Jag är själv ett stort Oates-fan men är helt på det klara med att hon knappast är en avantgardistisk författare.

Anonym sa...

PS: För övrigt kommer en svensk översättning av The Road i vår. Titeln? Vägen, otippat nog.

Christian Schremser sa...

anna nyberg: Nej, så jätteupprörd är jag inte. Huvudpoängen är att just Oates just är en massförfattare, kanske inte som Guillou eller Läckberg, men ändå. (Nu visade det sig att McCarthy inte var något strålande exempel heller, även fast jag hävdar att det är något bättre.)

drottningen: Så säger du ju om alla författare jag gillar. :P

the girl least likely to: Där ser man. Kass research av mig alltså. Men som sagt, när Coenfilmen kommer i februari så kommer nog inte bara "The Road" utan även "No country for old men" i svensk översättning.