2007-08-08

Kverulans

Egentligen borde jag skriva ngåot bittert om valberedningen i Vänsterpartiet, men jag skiter i det och postar en insändare jag skrev till lokalblaskan. Insändaren blev föga förvånande (den klagar ju på tidningen) inte publicerad. Here goes:

"I VLT:s SPAN-bilaga den 20/7 tipsar Nora Nergiz Ackblad och Annette Grandin om läsvärda deckare. Bland annat tipsas det om ”Milleniumtriologin (sic)”. Rätt stavning är naturligtvis ”millennium” respektive ”trilogin”. Att det skulle röra sig om ett misstag verkar tyvärr inte vara fallet; stavningen ”triologi” förekommer ett flertal gånger. Det är märkligt att man, som professionell skribent, inte har bättre koll på språket än så. Köp ett exemplar av SAOL eller sätt på rättstavningskontrollen i Word (min version ändrade nämnda stavfel automatiskt)!

I övrigt, ha en glad läs-sommar!
Christian Schremser "



Såhär i efterhand kanske den känns som väl gnällig, men jag tycker faktiskt att man som journalist ska kunna stava till "trilogi".

Nu en liten fråga: Utan att googla eller liknande, vet någon vad ett verk i fyra delar heter? Första rätta svaret vinner ett hedersomnämnande i bloggarnas blogg.

3 kommentarer:

Anders sa...

Du har helt rätt, din gamla gnällspik! :) Jag tycker språknivån har sänkts avsevärt i VLT, i synnerhet sedan de bytte format.

Christian Schremser sa...

Speciellt SPAN-gänget är klåpare. Generellt har ju språknivån gått ner sen de flesta tidningarna kickade korrekturläsarna.

Anders sa...

Undrar om de tar in oorganiserade strejkbrytare nu i konflikttider? Den här artikeln tycker jag var bland det sämsta jag läst på länge:

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=633875