2007-09-29

Det heter inte Burma, det heter Myanmar.

Facebook idag så gick jag med i en grupp som stöder regeringen i Myanmar. Inte på grund utav att jag egentligen stöder den utan mer för att alla så plötslligt blivit engagerade i protesterna mot regeringen där. Landet har alltså varit diktatur sedan 1962 och under dessa 45 år har inte en jävel brytt sig. Nu är plötsligt varenda en Myanmar-expert (trots då att de fortfarande kallar landet för "Burma") och vi ska nu alla sluta upp bakom oppositionen. Varför då?

Svaret är naturligtvis buddhistmunkar. Skicka fram ett gäng buddhistmunkar och varenda västerlänning får Dalai Lama- och Mr. Miyagi-vibbar. Skit sedan i att buddhistmunkar inte ska syssla med värdsliga ting och att det är märkligt att de nu deltar i en politisk manifestation, så har vi ett helhjärtat stöd där alla ifrån Desmond Tutu till Mat-Tina har något att säga. Aftonbladets läsare tycker att Sverige bör bojkotta OS i Beijing nästa år, antagligen för att Kina handlar mycket med Myanmar. (Varför inte samma guilt-by-association-retorik drabbar USA som också handlar med ganska ljusskygga regimer är en annan fråga.)

Om konflikten i fråga kan jag inte mcyket. Och den okunskapen delar jag med 99% av de som klädde sig i rött igår. Men, jag låter mig inte duperas av några buddhistmunkar och jag vägrar låta Aftonbladet diktera vad jag ska tycka i politiska frågor. Så, tills motsatsen är bevisad; Leve Myanmars regering och ned med de teokratiska uppviglingsförsöken!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du vet hur det är, media bestämmer vad vi ska bry oss om. Media vinklar för egna syften

Anonym sa...

Igår pratade jag på telefon med en kamrat. Vi spekulerade i vem den första som skulle gå ut och offentligt försvara regeringen skulle bli. Jag borde ha satt mina pengar på dig.

Mange sa...

Hela Burma-grejen har fått för stor uppmärksamhet tycker jag. Nyheter som den att Marie Picasso kan prata med sin döda pudel
( http://www.expressen.se/noje/idol/1.863832/hon-pratar-med-sin-doda-pudel ) har hamnat helt i skymundan p.g.a alla ska vurma för Burma

Anonym sa...

Okunskap eller "nyupptäckta" missförhållanden i all ära, men att raljera över mänskligt lidande som du gör tycker jag är tragisk. Är det kanske så att du är rädd för att kostnaden i form av minskad behållning av förestående OS-underhållning blir för stor? Är det kanske så att TV-underhållning är viktigare än människoliv i ”långtbortistan”?
Det kan aldrig vara fel att reagera eller agera över missförhållanden vare sig de är nyuppkomna eller pågått under lång tid. Detta oavsett om diktatorn heter Castro, Pinochet, Pott eller Shwe.

Christian Schremser sa...

Jag raljerar inte över mänskligt lidande. Däremot stör jag mig på det faktum att folk okritiskt (för två veckor sen så visste folk betydligt mindre om Myanmar än idag) följer Aftonbladets uppmaningar att kläs sig i rött.

Så till Kina; vad har Beijing-OS med militärjuntan att göra? Ja, Kina har stora investeringar i Myanmar. Men varför drabbar ALDRIG bojkotthoten stora evenemang som går i USA eller deras allierade? Bojkottar vi Beiing-OS så ska vi i konsekvensens namn bojkotta spelen i Vancouver 2010 och London 2012 med (förutsatt att Kanada och Storbritannien lägger om sin utrikespolitik rätt radikalt). Förresten så är det nog ingen risk för att det inte blir några TV-sändningar därifrån, eftersom inte ens SVT slänger ut miljarder på rättigheterna och sen inte utnyttjar dem). Förresten är det tevligt vad många världssamveten vi fått. Som förvisso fortfarande glatt snör på sig sina Nike-skor och går ner till McDonalds. Men det är ju inte samma sak. Eller?